WCZYTUJĘ

Wpisz szukaną frazę

Silver Snipers – nigdy nie jest za późno, żeby zostać gamerem

Udostępnij

W powszechnej świadomości z grami komputerowymi jest jak z seksem – są dla młodych. Ale to nieprawda. Po siedemdziesiątce zmysłowe przyjemności nadal są ważne, przybywa też dojrzałych i mocno dojrzałych graczy. W samych Stanach, według szacunków AARP (American Association of Retired Persons), czas wolny przy grach spędza 51 mln seniorów.

Silver gaming ma też już swoje gwiazdy. 85-letnia Shirley Curry, zwana „Skyrim Grandma”, która ma na YouTubie 961 tys. subskrybentów na śledzących jej poczynania w grze Skyrim, została zauważona także przez jej producentów. Ci, w uznaniu dla jej pasji, postanowili unieśmiertelnić ją – zostanie dodana jako postać do The Elder Scrolls VI.

91-letnia Hamako Mori (aka Gaming Grandma) jest dla odmiany wielką fanką Grand Theft Auto, ale potrafi siedzieć do rana także grając w Call of Duty. Japonka mówi, że gry odmładzają jej ducha. Jej kanał na YouTube śledzi 495 tys. osób, a ona sama trafiła do Księgi Rekordów Guinessa jako „najstarszy na świecie youtuber-gamer”.  

W Polsce popularność zdobyła Bogumiła Bartnik, emerytowana dyżurna ruchu, która namiętnie gra w Uncharted, Assassin’s Creed i GTA, także zespołowo – z dużo młodszymi graczami.

Silver Snipers
fot. Andreas Nilsson

Gry komputerowe poprawiają pamięć, ćwiczą refleks, stawy rąk, rozwijają myślenie strategiczne – podsumowuje swoje doświadczenia z gamingiem „Babcia Bogusia”. W Szwecji dostrzeżono jeszcze inną, istotną dla dojrzałych osób, korzyść: zwalczanie samotności. Drużyna Silver Snipers, którą sponsoruje Lenovo, jest pierwszą profesjonalną drużyną e-sportową złożoną z ludzi po 60. i 70. roku życia. Snajperzy trenują podczas obozów szkoleniowych, które odbywają się dwa razy w miesiącu. Ćwiczą przez kilka godzin celowanie, strategię, poruszanie się, budowanie zespołu. Gracze ćwiczą również w domu.

Średnia wieku członków zespołu to 67 lat. Dużo? Nie za dużo, żeby wygrywać. Podczas DreamHack Summer 2019 Snajperzy zabrali do domu Puchar Świata w Counter Strike: Global Offensive.

Jednak według 77-letniego Abbe „BirDie” Drakborg, jednego z członków zespołu, zwycięstwo jest tylko ich „celem krótkoterminowym”:

„Naszym głównym celem jest oczywiście pokazanie ludziom, że gry są dla wszystkich i jeśli możemy, to Ty też możesz!”

„Nie masz się czego bać – społeczność graczy nie jest wykluczającą społecznością” – dodaje jego równolatek,Öivind „Windy” Toverud.

Jedna z dwóch kobiet grających w drużynie, 65-letnia Wanja „Knitting Knight” Godänge, mówi:„Wspaniałą rzeczą w e-sporcie i grach komputerowych jest to, że każdy może to zrobić. A najlepsze jest to, że łączysz się z tak wieloma ludźmi. Kiedy gram, rozmawiam z ludźmi z całego świata i każdy z nas ma inne umiejętności. To pochlebiające być rozpoznawanym publicznie i często słyszę, jak ludzie szepczą: To Knitting Knight!”.

Jej koleżanka z zespołu, 68-letnia Inger „Trigger Finger” Grotteblad, też odczuwa, że jako Srebrna Snajperka ma status gwiazdy. Przyznaje, że gaming zmienił jej życie: „Moje stosunki z moimi dziećmi i wnukami są lepsze od kiedy zaczęłam grać – znaleźliśmy wspólny język i to jest fantastyczne! Wpływ grania na nasze relacje przeszedł moje oczekiwania. Nigdy bym nie pomyślała, że mając ponad 60 lat będę wzorem do naśladowania dla kobiet i pokażę ludziom, że różnorodność rządzi!”

Niektóre źródła szacują się, że do 2022 roku wartość rynku e-sportowego na świecie może wynieść około 1,8 mld dolarów, a nawet – w wersji optymistycznej – 3,2 mld. Silver gaming może stać się sposobem na dorobienie do emerytury.

Silver Snipers