WCZYTUJĘ

Wpisz szukaną frazę

Godzinna drzemka może poprawić pamięć starszych osób 

Udostępnij

Lubisz drzemać po obiedzie? Mamy dla ciebie dobrą wiadomość. Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych zbadali związek między drzemką a bystrością umysłu i dobrą pamięcią u starszych osób. Okazało się, że godzinna drzemka po obiedzie może poprawić zdolności poznawcze w podeszłym wieku.

Pewnie nie raz słyszałeś, że z wiekiem zdolność do zapamiętywania nazwisk słabnie, że starsze osoby mają problem z przyswajaniem nowych informacji i że często zapominają, gdzie zostawiły klucze. U niektórych pojawia się nawet choroba Alzheimera lub inne formy demencji. Pytanie tylko, czy jesteśmy skazani na słabnące wraz z wiekiem zdolności poznawcze? Wyniki badań, które przeprowadzili Amerykanie, dają nadzieję, że nie.

Naukowcy z Centrum Snu i Neurobiologii Dobowej na Uniwersytecie Johna Hopkinsa w Baltimore przeanalizowali dane 2974 Chińczyków po 65 roku życia, by dowiedzieć się, czy drzemki w trakcie dnia mają pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne badanych. 

Okazuje się, że tak! 

Cztery grupy badanych

Zanim jednak omówimy wyniki badania, wspomnijmy o założeniach, które mu towarzyszyły. I tak przed przystąpieniem do testów naukowcy zapytali uczestników, jak długo drzemią po obiedzie. Następnie podzielili badanych na cztery grupy wedle długości trwania drzemki. 

Pierwsza grupa badanych wcale nie drzemała. Druga drzemała mniej niż 30 minut. Trzecia między 30 a 90 minut. Czwarta zaś ponad 90 minut. Później uczestników poddano testom. 

Naukowcy oceniali zdolność koncentracji uczestników, ich pamięć epizodyczną i zdolności wzrokowo-przestrzenne. Oceniali także umiejętności matematyczne, zdolność przypominania słów i rysowania figur. Następnie przeanalizowali dane i doszli do wniosku, że grupa osób, która ucina sobie godzinne drzemki po obiedzie, ma lepsze funkcje poznawcze od innych. 

Nie więcej, nie mniej, ale 60 minut

Drzemiący po 60 minut dziennie Chińczycy osiągnęli wyższy wynik w testach, niż osoby, które zupełnie zrezygnowały z drzemek albo drzemały mniej lub ponad godzinę. Jak bardzo różniły się ich wyniki? Naukowcy podają, że sześciokrotnie. Co więcej, zwrócili uwagę, że gorsze wyniki osób mniej lub dłużej drzemiących można porównać do spadku funkcji poznawczych, które doskwierają osobom o 5 lat starszym niż osoby objęte badaniem.

Jednocześnie zespół kierujący badaniem zaznaczył, że nie był w stanie jednoznacznie udowodnić, że to poobiadowe drzemki miały faktyczny i pozytywny wpływ na zdolności psychiczne starszych osób. Niemniej jest dobrej myśli i twierdzi, że wyniki są obiecujące i że warto prowadzić badania mające na celu zbadanie związku między zachowaniem zdolności poznawczych a długością trwania drzemek. 

Zalety i wady drzemki

Czy warto zatem drzemać? Sami musicie odpowiedzieć sobie na to pytanie. 

Jeśli jednak poszukujecie podpowiedzi, być może wyżej przedstawione wyniki badania będą pomocne albo rekomendacje Narodowej Fundacji Snu ze Stanów Zjednoczonych.

Według jej przedstawicieli warto drzemać chociażby z czterech powodów. 

Po pierwsze: drzemki wzmagają koncentrację i poprawiają wydajność. Badania zrealizowane przez NASA udowodniły, że 40-minutowa drzemka poprawia wydolność pilotów aż o 34% i zwiększa ich zdolność do koncentracji do 100%. Po drugie: wspomniane wyżej zalety mogą utrzymywać się nie tylko bezpośrednio po drzemce, ale także później w trakcie dnia. 

Po trzecie: drzemki mogą być skuteczną bronią przeciwko narkolepsji. I po czwarte: ucięcie sobie drzemki jest… zwyczajnie przyjemne. Ma więc pozytywny wpływ na samopoczucie. 

Ale! Drzemki mają także negatywne skutki, które należy wziąć pod uwagę. 

Narodowa Fundacja Snu wskazuje, że po wybudzeniu się z drzemki trwającej ponad 10-20 minut możemy czuć się oszołomieni i poddenerwowani. Długie drzemki natomiast mogą zaburzyć sen w ciągu nocy. A w przypadku osób o zwiększonym ryzyku zachorowań na niewydolność serca, mogą jeszcze bardziej zwiększyć ryzyko pojawienia się choroby. 

Zasady udanej drzemki 

Jak zatem drzemać bezpiecznie? 

Przedstawiciel NFS radzą, by nie ucinać drzemek dłuższych niż 20-30 minut. Ich zdaniem to optymalny czas, by po przebudzeniu poczuć wzrost energii i koncentracji. Radzą także, by zadbać o środowisko snu – to ono wpływa na zdolność zasypiania. Dlatego sugerują, by drzemać w pomieszczeniach, gdzie, po pierwsze, można się położyć i po drugie, gdzie panuje odpowiednia temperatura i nie docierają hałasy.