WCZYTUJĘ

Wpisz szukaną frazę

Redaktor AgeFree

Życzliwość przedłuża życie

Udostępnij

Życzliwość okazywana innym robi dobrze zarówno im, jak i nam samym – badania wskazują, że okazywanie życzliwości zwiększa nasze zdrowie i odczuwany poziom szczęścia.

Altruizm, czyli stawianie dobra innych przed własnym bez oczekiwania czegokolwiek w zamian, stymuluje ośrodki nagrody w mózgu. Poprawiające samopoczucie substancje chemiczne zalewają nasz układ nerwowy, wytwarzając coś w rodzaju „haju życzliwca” czy „uniesienia pomagacza”. Inne badania wykazały, że działalność wolontariacka minimalizuje stres i zapobiega depresji.
Jak twierdzą eksperci, życzliwość przyczynia się do przedłużenia życia także dlatego, że wzmacnia nasze poczucie wspólnoty i przynależności. A to, jak wykazały badania, jest kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do zdrowego, dłuższego życia.

Jak konkretnie działa życzliwość na organizm?

Obniża ciśnienia krwi
Wykazano, że dawanie datków, czyli „wydatki prospołeczne”, obniżają ciśnienie krwi i poprawiają zdrowie serca. W jednym z badań poproszono grupę osób z nadciśnieniem o wydanie 40 dolarów na siebie, podczas gdy innej grupie osób z wysokim ciśnieniem krwi kazano wydać te pieniądze na innych. Odkryto, że ci, którzy wydali pieniądze na innych, mieli niższe ciśnienie krwi na koniec sześciotygodniowego badania. W rzeczywistości korzyści były tak duże, jak te wynikające ze zdrowej diety i ćwiczeń.

Zmniejsza ból
Dawanie wydaje się zmniejszać nasz ból. W jednym z ostatnich badań stwierdzono, że ludzie, którzy powiedzieli, że przekażą pieniądze na pomoc sierotom, byli mniej wrażliwi na porażenie prądem niż ci, którzy odmówili przekazania pieniędzy. Ponadto, im myśli o darowiźnie były intensywniejsze, tym mniejszy był odczuwany ból.

Jak to możliwe? Badanie wykazało, że regiony mózgu, które reagują na bolesną stymulację, wydają się być natychmiast dezaktywowane przez doświadczenie dawania.

Zwiększa poczucie szczęścia
W Wielkiej Brytanii naukowcy odkryli, że bycie miłym może zwiększyć szczęście w ciągu zaledwie trzech dni. W badaniu przydzielono ludzi do trzech grup: pierwsza grupa musiała codziennie dokonać aktu życzliwości, druga grupa próbowała nowego działania, a trzecia grupa nie robiła nic. Grupy, które były życzliwe i robiły nowe rzeczy, widziały znaczący wzrost szczęścia.

Rozprzestrzenianie życzliwości nie musi być trudne

Doświadczysz jeszcze większej radości, jeśli wykażesz się kreatywnością w swoich aktach dobroci. Badacze szczęścia Sonja Lyubomirsky i Kennon Sheldon odkryli, że ludzie, którzy wykonywali różne akty dobroci w ciągu tygodnia, wykazywali większy wzrost szczęścia niż ci, którzy w kółko wykonywali tę samą czynność.
A oto dobra wiadomość: wydaje się, że akty życzliwości mogą być anonimowe lub widoczne, spontaniczne lub zaplanowane, i mogą być tak proste, jak mówienie komplementów lub otwieranie komuś drzwi.

Jak być osobą bardziej życzliwą?

Internet podpowiada wiele sposobów, oto kilka wybranych przez Sandee LaMotte z CNN:

• Podczas jazdy samochodem, zrób miejsce dla samochodu, który chce wejść na twój pas.
• Powiedz szczery komplement członkowi rodziny, przyjacielowi lub współpracownikowi.
• Zrób to samo w stosunku do swojego szefa – oni prawdopodobnie nigdy nie dostają komplementów!
• Wyrzuć z siebie urazę i powiedz osobie, która coś Ci zawiniła, że jej wybaczasz (nie rób tego, jeśli to pogorszy sytuację).
• Bądź przy przyjacielu, który przeżywa trudny okres. Nie próbuj go naprawiać, po prostu go wysłuchaj.
• Zostaw swojemu listonoszowi list z podziękowaniami.
• Daj duży napiwek kurierowi.

Każda życzliwość, którą dajesz innym, jest również prezentem dla ciebie – pamiętaj o tym, gdy poczujesz, że masz zbyt wiele problemów, żeby dawać coś innym.

 

Źródło: edition.cnn.com/2022/11/13/health/acts-of-kindness-health-benefits-wellness/index.html

Poprzedni Artykuł