Dołączając do NEWSLETTERA zgadzasz się na wykorzystanie danych w celu informowania o kolejnych promocjach, aktualnościach i kampaniach. Zapoznaj się z polityką prywatności tutaj - Zobacz
Nowa kampania Dove #KeepTheGrey wzbudziła mnóstwo kontrowersji w stacji telewizyjnej CTV News, w której przez 35 lat Lisa była jedną z najbardziej rozpoznawalnych prezenterek. 58-latka, jak wiele innych kobiet na całym świecie, z uwagi na zamknięte salony fryzjerskie, przestała farbować włosy w czasie kwarantanny w 2020 roku. Coś, co na początku było tylko skutkiem okoliczności, stało się później świadomym wyborem. Kobieta postanowiła docenić swoje naturalne atrybuty i zapuściła piękne siwe włosy.
Firma medialna, w której pracowała LaFlamme, twierdzi, że decyzja o zwolnieniu prezenterki nie była podyktowana jej wiekiem czy płcią. Tylko, że – jak Dove zauważa w swojej kampanii – kobiety z siwymi włosami są marginalizowane w wielu miejscach pracy. Dlatego marka zachęca kobiety to zaakceptowania i pokochania swojej siwizny:
Wiekowienie jest piękne. ???? Wszyscy powinniśmy móc to robić na własnych warunkach i bez żadnych konsekwencji. Dlatego właśnie przechodzimy na szarość i przekazujemy 100 000 dolarów dla Catalyst – kanadyjskiej organizacji non-profit, która pomaga budować integracyjne miejsca pracy dla wszystkich kobiet.
Dołącz do nas, zmieniając swoje zdjęcie profilowe na szare i oznaczając je #KeepTheGrey
Dyskryminację ze względu na wiek nazywamy ageizmem, inaczej wiekizmem. To nowe słowo w polskim słowniku, które pochodzi z języka angielskiego, gdzie „age” znaczy wiek. Na przestrzeni ostatnich paru lat zachodnie społeczeństwo zaczęło się zauważalnie starzeć. W Polsce mamy – i jak badacze przewidują: będziemy mieć przez kolejne lata – ujemny przyrost naturalny. To znaczy, że starsi ludzie stanowić będą za jakiś czas większość społeczeństwa. Już teraz widać, że jest to pokaźna grupa społeczna. Dlatego dotychczasowe standardy muszą się zmienić. W nowoczesnym świecie powinno być miejsce także dla starzejących się (wiekowiejących) kobiet.
Siwiejące kobiety pracujące w mediach nie od dziś skarżą się na dyskryminację ze strony pracodawcy i współpracowników. „Więcej mówiono o moich włosach niż mojej efektywności w pracy” – wspomina Nancy Regan, również była prowadząca w CTV News. Regan zachęca inne kobiety do eksponowania swoich srebrzystych włosów. Siwa czupryna pomaga jej czuć się autentyczną, co w efekcie buduje też silniejszą samoocenę.
Antropolog Giles Crouch mówi, że swoją decyzją CTV News prezentuje następujący tok myślenia: „Mężczyzna może siwieć, ale kobieta nie ma do tego prawa.”
Wielu popularnych mężczyzn pracujących w mediach decyduje się na zapuszczenie siwych włosów. Ich decyzja jest traktowana zupełnie inaczej, z większą dozą sympatii i wsparcia. Anderson Cooper, prezenter w amerykańskiej stacji CNN, od wielu lat prowadzi swój autorski program „Anderson Cooper 360°”, gdzie z dumą nosi swoje białe włosy. Kampania Dove skierowana do kobiet ma zatem dużo sensu. Kanadyjki doceniając wsparcie marki udostępniają swoje zdjęcia z hasztagiem #KeepTheGrey.
Tekst: Lena Niedaszkowska